چگونه نیازهای یک مشتری را به او گوشزد کنیم؟

در زمانیکه یک مشتری به ما رجوع میکند قطعا خواسته و هدفی دارد و بر اساس نیازی مشخص از ما درخواست نصب دوربین مداربسته را کرده است. مثلا دوست دارد وقتی در خانه و یا محل کارش نشسته است بتواند فضای بیرون مثل حیاط، خیابون، راهروها و اتاقها را چک کند و یا اگه صاحب مثلا یک مرغداری که محل نگهداری مرغ ها فاصله زیادی با منزل آن دارد دوست دارد بدون حضور در محل هم از طریق گوشی همراهش تصاویر محل را ببیند. این موارد و تعداد انگشت شمار دیگر از خواسته مواردی هستند که مشتری ها به دنبال آنها هستند که بعضا بر اساس شنیده های خود در مورد دوربین های مدار بسته اقدام به تهیه آن میکنند و البته این همه ماجرا نیست!

چند دسته مشتری داریم؟

غیر از مشتری هایی که خواسته های روتینی برای دوربین های مداربسته دارند، دو دسته دیگر از مشتری ها هم هستند. دسته اول کسانی هستند که دنبال نصب یک سیستم دوربین مداربسته هستند، چون شنیدند که این سیستم میتواند به نظارت آنها کمک کند اما از ویژگی های ساده آن مثل انتقال تصویر از طریق اینترنت آگاهی ندارند. بنابراین از حداقل امکاناتی که این سیستم ها میتوانند به طور معمول در اختیارشان قرار بدهد اطلاعی ندارند و خیلی سنتی عمل میکنند. دسته دوم هم کسانی هستند که ویژگی های سیستم دوربین مداربسته را با فیلم های سینمایی و هالیوودی مقایسه می کنند و انتظار دارند که مثل یک انسان، بسیار هوشمندانه عمل کند. مثلا یکی از همکاران ما تعریف میکرد که رئیس یک شرکت دولتی در خواسته هایش گفته بودند که دوربین گردان من بتواند همه کسانی را که توی محوطه هستند را دنبال کنه و ببیند هرکدام کجا میروند و چکاری میکنند. خب قطعا برآورده کردن خواسته هایی این چنینی یا شدنی نیست و یا نیازمند مغز پردازش قوی ای در پشت دوربین است و یا نیازمند یک مدل مشخص از یک شرکت بسیار معتبر که ممکنه دسترسی به آن وجود نداشته باشه و همینطور هزینه ها بسیار بالایی هم روی دست کارفرما بگذارد.

در پاسخ به سه مدل مشتری که گفتم این وظیفه شماست تا با معرفی بهتر، دقیقتر و شفافتر سیستم خودتان درک بهتری از عملکرد سیستم دوربین مداربسته در ذهن مشتری به وجود بیاورید. اینجا من چند مورد را برای شما توضیح میدهم.

۱- همیشه قابلیت های اصلی یک سیستم دوربین مداربسته را به مشتری بگویید. قطعا خیلی از مشتری ها از عملکرد کلی دوربین مداربسته آگاهی دارند اما اگر حس کردید فرد مخاطب اطلاعاتش کافی نیست قابلیت ضبط تصاویر، دیدن تصاویر به صورت در لحظه، بازپخش تصاویر ضبط شده و پشتیبان گیری را که قابلیت های عمومی یک دستگاه ضبط هستند را درر همان ابتدا بگویید و این اطمینان را به وجود بیاورید که با آموزشی که شما به آنها می دهید هیچ مشکلی از بابت استفاده از دستگاه نخواهند داشت.

۲- خیلی از مشتری ها تفاوت بین دستگاه های NVR  و DVR  و سیستمهای هرکدام را به درستی نمیدانند و دلیلی هم برای آموختن نمیبینند. اما این وظیفه شماست که بتوانید بر اساس سوالاتی که میپرسید نیاز آنها را یا به وجود بیاورید و یا از نیازهای مشتری باخبر بشوید. در ابتدا یک توضیح خیلی خلاصه برای این دو مدل سیستم بدهید. بعد به آنها اعلام کنید که اگر فقط قصد کار نظارت را دارند، مثلا دیدن تصاویر حیاط یا درب ورودی خانه های و یا دیدن ، میتوانند خیلی راحت از یک سیستم دوربین مداربسته که براساش تکنولوژی انتقال تصویر آنالوگ مثلا AHD ، استفاده کنند. چون هم هزینه کمتری دارد و هم کارایی لازم و مطلوب را به همراه دارد. البته باید این اطمینان را نیز به وجود بیاورید که همین سیستم ها هم امکانات بسیاری در اختیار مشتری میذارند. اما اگر دنبال به روز رسانی های حرفه ای تر برای استفاده آینده، مثل بکارگیری نرم افزارهای تخصصی سیستم های دوربین مداربسته مثل پلاک خوان را دارند میتوانند از سیستم های مبتنی بر دوربین هایIP  استفاده کنند. پس خیلی راحت میشود نیاز استفاده از هر سیستم را با چند سوال ساده والبته ذکر تفاوت های دو سیستم مثل قیمت، قابلیت ارتقا، کیفیت و کارایی متوجه شد.

۳- گاهی مشتری ها برای نصب دوربین ها چه از نظر تعداد و چه از نظر مکان نصب اطلاع درستی ندارند و در زمان مراجعه به شما با گفتن جملاتی مثل میخواهم درب ورودی و حیاط حتما دیده بشود این یقین را در شما ایجاد میکنند که برای نصب بقیه دوربین ها هنوز تصمیمی ندارند.

شما میتونید این نیازها را به مشتری از بابت محل نصب یاد بدهید. برای مثال به مشتری یاد بدهید که حوزه دید هر دوربین چه میزان است و چه قابلیتهایی از بابت میزان فضای تحت پوشش دارد. بعد مشتری با دید بهتری به شما در مورد محل نصب دوربین اطلاعات میدهد. به مشتری در مورد نقاط کور صحبت کنید تا وا راحت تر قانع شود که دوربین های بیشتری را نصب کند و امنیت محل را افزایش بدهد. همیشه در مورد نقاطی که امکان ورود ناخواسته افراد تعریف نشده وجود دارد توضیحاتی را بدید تا مشتری با شناخت بیشتری که از محل دارد بتواند محل دوربین ها را توضیح بدهد. این را بدانید که بهترین طراح سیستم نظارتی هم به اندازه یک مشتری از حوادث و رخدادهای محل خبر ندارد بنابراین سعی کنید کاری کنید که طراح اصلی سیستم مشتری باشد. بعد از اینکه مشتری محل های لازم برای تحت نظر گرفتن را توضیح داد شما باید طراحی اصلی و حرفه ای را شروع کنید.

۴- همیشه ویژگی های چند دوربین اصلی بولت، دام و اسپید دام را توضیح بدهید تا مشتری دید بهتری از دوربینی که میخواهید نصب بکنید بدست بیاورد. در این صورت علاوه بر احترام گذاشتن به مشتری، جلوی درخواست های غیر تخصصی را میگیرید. حتی میتوانید در موردBaby cam  ها هم توضیحی بدید تا مشتری مطلع شود که برای دیدن تصاویر داخل منزل، مخصوصا برای نظارت بر بچه ها، نیازی به نصب یک سیستم کامل نیست و میتواند با هزینه کم نظارت خانه را انجام بدهد.

۵-در مورد محلهای سیم کشی همیشه با مشتری صحبت کنید تا اطلاعاتی در مورد آن به شما بدهد. مشتری خیلی بهتر از نصاب میداند که با منزل خود چکاری میخواهد انجام بدهد. شاید شما با یک سیم کشی که بدون اطلاع مشتری انجام شده زیبایی منزل او را کم کنید و یا حتی دست او را برای تغییر دکوراسیون  ببندید. پس همیشه اطلاعات لازم را در مورد محدودیت هایی که سیم کشی به وجود می آورد به مشتری بدهید تا قبل از شروع کار اتمام حجت انجام شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...